άρθρα

τα άρθρα της κλίκας

Μία παρουσίαση για τις δραστηριότητες της (Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας Μουσικών Παρεμβάσεων) «arTree».

Το καλοκαίρι του 2008 βρέθηκα στον Άγιο Λαυρέντιο, ένα από τα ωραιότερα και καλοδιατηρημένα χωριά του Πηλίου, για να παρακολουθήσω κάποιο σεμινάριο. Έμεινα εκεί για μία εβδομάδα, παρακολουθώντας κάθε μέρα το σεμινάριο που είχα διαλέξει (μικρασιάτικο τραγούδι και οργανική του συνοδεία), λαμβάνοντας φυσικά μέρος και στις πλούσιες και ποικιλόμορφες παράλληλες καθημερινές δραστηριότητες. Έφυγα έχοντας γεμίσει τις μπαταρίες μου με ενέργεια, αλλά και το μυαλό μου με ένα σωρό πράγματα που βελτίωσαν τον τρόπο που παίζω αλλά και ζω. Ένοιωσα λοιπόν (ένα είδος «ευχαριστώ») την ανάγκη να γράψω λίγα πράγματα, ώστε να βοηθήσω κι εγώ να γίνει γνωστότερη η δραστηριότητα κάποιων ανθρώπων εκεί, που στόχο τους έχουν βάλει την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών σχετικών με τη μουσική. Τη μουσική γενικότερα, σε ένα πραγματικά ευρύτατο φάσμα.

Είναι δύσκολο να διακρίνουμε με ακρίβεια τη χρονολογική αφετηρία εμφάνισης του ρεμπέτικου τραγουδιού, όπως είναι δύσκολο να διακρίνουμε χρονολογικά και με ακρίβεια και να διαχωρίσουμε συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους μεταβολών των κοινωνικών φαινομένων. Αλλωστε το ρεμπέτικο, ως λαϊκή δημιουργία, αποτελεί συνέχεια και μετεξέλιξη λαϊκών τραγουδιών που εμφανίζονται στα αστικά κέντρα κατά το πέρασμα από τη φεουδαρχία στον καπιταλισμό.

(Το μεγαλοπρεπές, το χαριτωμένο, το τραγικό, το θριαμβευτικό και το γελοίο)

Στην κωμωδία του «Βάτραχοι» ο Αριστοφάνης παρουσιάζει τον Αισχύλο και τον Ευριπίδη, τους δυο μεγάλους τραγικούς ποιητές της αρχαιότητας, να ανταγωνίζονται για το ποιος είναι ο σπουδαιότερος, με κριτή το Διόνυσο, το θεό-προστάτη της τραγωδίας. Σε κάποια φάση τίθεται ως κριτήριο της αξίας τους το βάρος, η βαρύτητα του στίχου τους, η οποία υποτίθεται ότι θα ζυγιστεί σε μια ζυγαριά για το σκοπό αυτό.

Το authors-rights.blogspot.com είναι η ιστοσελίδα του «Κινήματος GREEK AUTHORS - ARTISTS' RIGHTS» και αποτελεί τη δικαιωματική παρουσία των Ελλήνων δημιουργών πνευματικών έργων και των ερμηνευτών-εκτελεστών στο διαδίκτυο.

«Σούρουπο με συννεφιά και άρχισε ψιλή βροχή,
κι εγώ που ήρθα να σ’ ανταμώσω, βρήκα την πόρτα σου κλειστή.

Σφύριξα, δεν μ’ άκουσες, που ήρθα όπως έρχομαι
κλειστά τα τζάμια, κλειστή κι η πόρτα κι εγώ απ’ έξω βρέχομαι.

Έφυγα μες την βροχή, γιατί παρεξηγήθηκα
κι απ’ τον θυμό μου, όλη την νύχτα για σένα δεν κοιμήθηκα.»
Γιώργος Μητσάκης

Λαϊκό τραγούδι, λαϊκή δημιουργία και μουσική και στιχουργική. Τι είναι αυτό που προσδιορίζει, ή και καθορίζει ακόμη, ένα είδος τραγουδιού, δηλαδή μιας μουσκοστιχουργικής καλλιτεχνικής δημιουργίας, ως «λαϊκό»; Η αναφορά του όρου λαϊκός, λαϊκό, λαϊκότητα παραπέμπει άμεσα στο λαό. Η έννοια «λαός» είναι γενική και μπορεί να αποδώσει αντικειμενικά ένα σύνολο κοινωνικών στρωμάτων και τάξεων στις διάφορες κοινωνίες, που κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι ότι τις εκμεταλλεύονται οι κυρίαρχες τάξεις, αυτές που έχουν την ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής στα χέρια τους και που καρπώνονται τη συντριπτικά μεγάλη μερίδα του πλούτου που παράγεται κοινωνικά.