άρθρα

τα άρθρα της κλίκας
 

Απόστολος Νικολαΐδης: ο οικοδόμος που έγινε ρεμπέτης

Οι οικοδόμοι είναι άνθρωποι που στέκουν ανάμεσα ουρανού και γης, χτίζουν και τραγουδάνε. Με τα χέρια τους χτίζουν τα σπίτια των ανθρώπων, με τα τραγούδια τους χτίζουν όνειρα και σκάλες, που οδηγούν στον ουρανό. Ο Απόστολος Νικολαϊδης ήταν οικοδόμος. Το όνειρό του ήτανε να γίνει ένας επαγγελματίας τραγουδιστής.

Περισσότερα...

Ο ήχος των πόλεων

(1)

Το ιστορικό των παρεμβάσεων πάνω στο δομημένο χώρο, δηλαδή πάνω στις πόλεις, έχει τις ρίζες του στα βάθη της Ιστορίας. Αυτή η παρέμβαση είναι ένα σύνολο πρακτικών, κανόνων και επιλογών που εμφανίζονται απολύτως αιτιολογημένα και προκύπτουν απ' την ανάγκη της τροποποίησης των παραμέτρων που κρίνουν το σήμερα και το αύριο μιας πόλης. Στόχος αυτών των προσπαθειών είναι η συμμόρφωση των χαρακτηριστικών της πόλης με τις νέες ή τις διαφαινόμενες εξελίξεις.

Περισσότερα...

Κώστας Παπαδόπουλος: ο Παγκανίνι του μπουζουκιού

Προδημοσίευση από το βιβλίο του Νέαρχου Γεωργιάδη και της Τάνιας Ραχματούλινα: «Κώστας Παπαδόπουλος - ο Παγκανίνι του μπουζουκιού», που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»

Η ζωή και η σταδιοδρομία του Κώστα Παπαδόπουλου είναι χαρακτηριστικοί δείκτες των ιστορικών, κοινωνικών και οικονομικών γεγονότων της εποχής του: Μικρασιατικός Ελληνισμός, Μικρασιατική Καταστροφή, προσφυγικές συνοικίες, Κατοχή, Δεκεμβριανά, Εμφύλιος, μετεμφυλιακή περίοδος, διεύρυνση και άνοδος των μεσαίων στρωμάτων, «Ανένδοτος αγών», δικτατορία, μεταδικτατορική εποχή...

Περισσότερα...

Το τέλος της ταβέρνας

Τα ξημερώματα της Μεγάλης Πέμπτης, 20/4/2006, έκλεισε για πάντα τα μάτια του ο Νίκος Μιλάνος. Δυο μέρες πριν, το βράδυ της Μεγάλη Τρίτης, ακούστηκε για τελευταία φορά μουσική στη «Σκάλα», σε μια συγκινητική βραδιά-αναδρομή. Μετά το Πάσχα το μαγαζί έκλεισε οριστικά και μαζί του έσβησε δια παντός η λαϊκή ταβέρνα ως είδος ψυχαγωγίας (και όχι απλώς διασκέδασης)!

Περισσότερα...

Η κιθάρα στο αστικό λαϊκό τραγούδι

Παρόλο που η κιθάρα έχει αρχαία ελληνική καταγωγή, με τα χρόνια λησμονήθηκε στην Ελλάδα για να επανεισαχθεί στο στερέωμα της σύγχρονης ελληνικής μουσικής από τη Δύση. Ήδη από το Μεσαίωνα ήταν γνωστές διάφορες παραλλαγές του οργάνου στην Κεντρική Ευρώπη και την Ιβηρική χερσόνησο, έχοντας συνοδευτικό ρόλο στις εκεί ορχήστρες μέχρι περίπου το 17ο αιώνα. Η προσθήκη της πέμπτης χορδής και οι άλλες τεχνικές τροποποιήσεις-εξελίξεις που έγιναν στο όργανο τότε, διεύρυναν τις δυνατότητές του, επιτρέποντας τόσο τη δημιουργία έργων για κιθάρα όσο και τη μεταγραφή - επανεκτέλεση των ήδη υπαρχόντων για λαούτο, το οποίο ήταν πολύ διαδομένο όργανο στη Μεσαιωνική Ευρώπη με πολύ μεγάλο πλήθος συνθέσεων γι’ αυτό.

Περισσότερα...

Τα κουρδίσματα (ντουζένια) του τρίχορδου μπουζουκιού

Τα ντουζένια είναι συνυφασμένα με το μπουζούκι και η χρήση τους αρχίζει με τη γέννηση και την εμφάνιση του οργάνου από τα βάθη των αιώνων. Ποια είναι όμως τα πρώτα παλιά αυθεντικά ντουζένια και πώς μπορούμε να τα μάθουμε; Στο παραπάνω ερώτημα πολλοί κατά καιρούς προσπάθησαν να δώσουν λύση και να πάρουν θέση, έχοντας όμως λιγοστά στοιχεία στη διάθεσή τους. Έτσι, αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους ήταν όχι μόνο να μη βρουν ουσιαστικές και αληθινές λύσεις, αλλά να βρεθούν αντιμέτωποι με ένα φάσμα αντιθέσεων και αδιεξόδων.

Περισσότερα...

Με τη συνέχιση της περιήγησής σας στο website της κλίκας αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

ΕΝΤΑΞΕΙ!