άρθρα

τα άρθρα της κλίκας
 

Σε κάθε νέο τεύχος της Κλίκας, δημοσιεύουμε μια δημοσκόπηση που σκοπό έχει να σφυγμομετρήσει τις απόψεις των αναγνωστών της και να συλλέξει στοιχεία, πολύτιμα για τη συντακτική ομάδα, σχετικά με τις προτιμήσεις τους και τις προσδοκίες τους για την προσπάθεια αυτή. Έτσι, μετά από έξι τεύχη και δύο χρόνια ιντερνετικής παρουσίας του περιοδικού, πιστεύουμε ότι έφτασε η στιγμή για μια «αποδελτίωση» των αποτελεσμάτων αυτών, προκειμένου να αποτιμηθεί η πορεία του μέσα από τα μάτια των αναγνωστών του. Όλες οι ολοκληρωμένες δημοσκοπήσεις είναι προσβάσιμες μέσω της σχετικής ενότητας του website.

Αποτελέσματα

Η δημοσκόπηση του πρώτου τεύχους ζητούσε τη γνώμη των αναγνωστών για το περιοδικό, προτείνοντας τέσσερις απαντήσεις σε μια κλιμάκωση από «μέτριο» έως «άψογο». Ψήφισαν 115 αναγνώστες, εκ των οποίων το 69,6% το θεωρεί άψογο, το 25,2% καλό, ενώ ένα 6,1% θεώρησε ότι είναι κακό ή ότι θέλει ακόμη δουλειά.

Η δεύτερη δημοσκόπηση θεματικά αφορούσε στο περιεχόμενο του περιοδικού, ρωτώντας ποια από τις υπάρχουσες στήλες του θα ήθελαν οι αναγνώστες περισσότερο εμπλουτισμένη. Σε σύνολο 114 ψηφισάντων, τα υψηλότερα ποσοστά μοιράστηκαν ανάμεσα στις στήλες «Οργανοποιία», «Μουσική Παιδεία» και «Δίσκοι», με 28,1%, 22,8% και 10,5% αντίστοιχα, αποτυπώνοντας έτσι το σαφές ενδιαφέρον των περισσότερων σε θέματα που δεν καλύπτονται επαρκώς στο ελληνικό διαδίκτυο.

Η δημοσκόπηση του τρίτου τεύχους είχε ως στόχο περισσότερο να επιβεβαιώσει την τάση των αναγνωστών για αναζήτηση θεματολογίας σχετική με την Κλίκα, παρά τη διαφοροποίηση της ύλης της κι αυτό γιατί τόσο οι παρτιτούρες που αποτέλεσαν την απάντηση του 53,3% στην ερώτηση «Τι άλλο θα θέλατε να περιέχεται στην ύλη της Κλίκας;», όσο και οι στίχοι τραγουδιών με 13,2%, αποτελούν «ευαίσθητες» θεματικές ενότητες σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων. Οι απαντήσεις είναι, πάντως, ενδεικτικές των επιλογών αναζήτησης του ρεμπετόφιλου κοινού στο ελληνικό internet, αφού η συσπείρωση της πλειοψηφίας των 182 ψηφισάντων είναι εμφανής.

Με την επόμενη δημοσκόπηση είχαμε μια αντιπροσωπευτική εικόνα της επισκεψιμότητας του περιοδικού σε σχέση με τον «προφίλ» των αναγνωστών του. Έτσι, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό (36,2%) οδηγήθηκε –αναμενόμενα- στην Κλίκα μέσω του Ρεμπέτικου Φόρουμ, η πλειοψηφία (63,8%) ανακάλυψε την Κλίκα μέσω άλλων διαδικτυακών οδών, με προεξάρχουσα τη λεγόμενη «φήμη», τη σύσταση δηλαδή από φίλο ή γνωστό. Είναι αξιοσημείωτο ότι ένα 3,5% των αναγνωστών της, δήλωσε ότι την ανακάλυψε μέσω έντυπης καταχώρησης παρόλο που η Κλίκα δεν έχει καταχωρηθεί σε κανένα έντυπο, εν γνώσει τουλάχιστον της συντακτικής ομάδας.

Η πέμπτη δημοσκόπηση αφορούσε στην ποιοτική αποτίμηση της γνώμης των αναγνωστών του περιοδικού και αποσκοπούσε στην καταγραφή του - μέχρι τώρα - βαθμού επιτυχίας του στόχου του ως ιντερνετική έκδοση. Το συντριπτικό 91,6% σε σύνολο 192 ψηφισάντων που δήλωσε ότι η Κλίκα είναι αυτό που έλειπε από το χώρο, ή ότι συμβάλλει στην προβολή του λαϊκού τραγουδιού, δεν αφήνει περιθώρια για αμφιβολίες.

Σύντομος απολογισμός

Η Κλίκα, ως ένα μη κερδοσκοπικό διαδικτυακό περιοδικό για το λαϊκό τραγούδι, που συντηρείται από το πάθος ενός κεντρικού «πυρήνα», της συντακτικής της ομάδας, με τη συμβολή και τον ενθουσιασμό όλων των συνεργατών και των αναγνωστών της, φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει τη γνώση και την αγάπη για το λαϊκό τραγούδι στους «μυημένους» και να τη συστήσει στους «αμύητους». Δεν προσπαθεί να κάνει τη διαφορά, υπάρχουν αρκετοί αξιόλογοι δικτυακοί τόποι παρεμφερούς θεματολογίας. Προσπαθεί να συμβάλλει στην προβολή και διάδοση του λαϊκού τραγουδιού με την πεποίθηση ότι συμπληρώνει ένα κενό που υπάρχει στο χώρο αυτό. Μικρό συμπλήρωμα, με πορεία που γίνεται ολοένα και δυσκολότερη διότι τρέφεται από μεράκι, το οποίο δεν πληρώνει λογαριασμούς. Βιώνουμε μια εποχή που η γρήγορη εναλλαγή πληροφορίας, ο βομβαρδισμός και η πλύση εγκεφάλου από εικόνες, ήχους, στυλ, τρόπο διασκέδασης και τρόπο ζωής, προσπαθεί να ολοκληρώσει τη μετάλλαξη της κοινωνίας των σκεπτόμενων σε κοινωνία των καταναλωτών, δημιουργώντας φαινόμενα ανθρώπων «βολικά μουδιασμένων», υπνωτισμένων, που έχουν μπερδέψει την έννοια της διασκέδασης με αυτήν της εκτόνωσης, που έχουν ανάγει την εκτόνωση σε τρόπο διαβίωσης, που αγωνίζονται να διαβιώσουν και δε διαβιώνουν αγωνιζόμενοι. Η τρέχουσα κοινωνικο-πολιτική κατάσταση που παράγει φοβισμένους, ελλιπούς παιδείας και μειωμένης ηθικής πολίτες, που ανάγει την «αρπαχτή» και τη «λαμογιά» (αλήθεια, πότε αυτές οι δύο λέξεις απέκτησαν τέτοια βαρύτητα;) σε θεμελιώδεις αξίες – τα «φωτεινά» παραδείγματα βρίσκονται ολόγυρά μας - έχει ως βασικό σκοπό την εξάλειψη της αντίστασης και τελικό στόχο την αύξηση της κατανάλωσης. Κάπως έτσι κατάντησε η μουσική δημιουργία να βαπτιστεί «προϊόν», το πηγαίο ταλέντο και η έμπνευση να αντικατασταθούν από «εμπνευσμένα» λογισμικά, η επιρροή της μουσικής επάνω μας να διαρκεί λιγότερο από τα πέντε λεπτά του Andy Warhol, να μετριέται με μαθηματικές συναρτήσεις και να ορίζεται από τους νόμους της αγοράς.

Παρόλα αυτά πιστεύουμε ότι η φλόγα υπάρχει ακόμα, άσβεστη, αναπόσπαστο κομμάτι του DNA μας και είναι αυτός ο λόγος που στις βιομηχανοποιημένες αρένες της νυχτερινής διασκέδασης το μεγαλύτερο κομμάτι του ρεπερτορίου καταλαμβάνει η γνήσια μουσική, αν και διαστρεβλωμένη από τον ηλεκτρισμό και τα υπερβολικά εφέ. Δεν έχει τόση σημασία, μιας και αυτή είναι που ακόμα ξεσηκώνει, ενθουσιάζει, δημιουργεί κέφια, έστω και νάυλον. Αυτό που γεμίζει τις πίστες και αδειάζει τα ράφια των δισκοπωλείων είναι το γνήσιο, αυθεντικό αθάνατο λαϊκό τραγούδι που τιμά, στολίζει και επικρατεί στη θεματολογία της Κλίκας σε κάθε της τεύχος, που τροφοδοτεί το μεράκι των θιασωτών της και τροφοδοτείται από αυτό. Τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων του περιοδικού αλλά και τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέσω άλλων οδών αναζωπυρώνουν αδιάκοπα το μεράκι αυτό και δείχνουν ότι η προσπάθειά μας είχε ανέλπιστα αποτελέσματα, πολύ περισσότερα από τα αρχικά αναμενόμενα. Ο πήχης είναι τοποθετημένος ψηλά, στο ίδιο επίπεδο με την αγωνία της συντακτικής ομάδας να μπορεί να ανταποκρίνεται στους στόχους που η ίδια έθεσε.

Περισσότερο απ' όλα όμως, θεωρούμε ότι η Κλίκα δεν είναι μόνο αυτή η ολιγομελής ομάδα. Η Κλίκα είμαστε όλοι εμείς, που σε πείσμα και αντίδραση στην επικρατούσα παραμορφωμένη αισθητική, πεζότητα και κενότητα, προσπαθούμε να διατηρούμε ζωντανό ένα κομμάτι του πολιτισμού μας, της κουλτούρας μας, της ψυχής μας.

Και όσο μπορούμε θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.

Με τη συνέχιση της περιήγησής σας στο website της κλίκας αποδέχεστε τη χρήση των cookies.