συνεντεύξεις

άνθρωποι που μιλούν για το έργο τους και παρουσιάζουν τις απόψεις τους
για πολλές πτυχές του λαϊκού τραγουδιού - και όχι μόνο...
 

Συνέντευξη με τον Δημήτρη Μυστακίδη

H συνέντευξη με το Δημήτρη Μυστακίδη δεν θα μπορούσε να είναι μικρή. Από πού να ξεκινήσεις και πού να σταματήσεις... Ένα τσιγάρο στο στόμα, μια κιθάρα στα χέρια και μια φωνή βαριά, που λέει τραγούδια προπολεμικά... Ο Μήτσος, όπως τον λένε αυτοί που τον ξέρουν και τον αγαπούν, είναι multitask. Πολυπράγμων, για να το πω στη γλώσσα μας. Με ατελείωτες ώρες πτήσης στο πάλκο, στη διδασκαλία, στις συναυλίες. Πολυπράγμων και στα όργανα, δεν είναι τυχαίο ότι παίζει με ευκολία ό,τι κάτσει στα χέρια του. Ένα όργανο βέβαια είναι το εκλεκτό: η λαϊκή κιθάρα. Την τέχνη της λαϊκής κιθάρας την αποδόμησε, όπως λέει και ο ίδιος. Σαν τον καλό τον οργανοποιό, που θέλει να καταλάβει τα μυστικά του οργάνου. Την αποδόμησε για τους φοιτητές του, γιατί αλλιώς, όπως μάς είπε, η γνώση δε μεταφέρεται. Ευτυχώς για μας, τα κομμάτια τα συνέθεσε ξανά, και από τα χέρια του ακούσαμε εκτελέσεις που θα μείνουν.

Περισσότερα...

Συνέντευξη με τον Τάσο Θεοδωράκη

1ο διεθνές συνέδριο ουτιού «Γιώργος Μπατζανός»

Συναντήθηκα με τον Τάσο Θεοδωράκη στην Πόλη. Είχε έρθει για το 1ο διεθνές συνέδριο ουτιού. Όντας κατασκευαστής μουσικών οργάνων στη Θεσσαλονίκη και έχοντας πάθος με το ούτι, την ιστορία του και την κατασκευή του, έρχεται συχνά στην Πόλη. Φυσικά, δε θα μπορούσε να λείψει από ένα τέτοιο γεγονός. Ο Τάσος έχει πιάσει το ούτι από πολλές μεριές. Είναι μελετητής και ερευνητής του Μανώλη Βενιού αλλά και των υπόλοιπων κατασκευαστών ουτιών της Πόλης του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Είναι συλλέκτης μουσικών οργάνων και από τα χέρια του έχουν περάσει πολλά ούτια. Παράλληλα, ασχολείται με τη κατασκευή τους αρκετά χρόνια και τα ούτια του θεωρούνται από πολλούς εξαιρετικά. Το δε ούτι στο λογότυπο του συνεδρίου είναι δικής του κατασκευής. Προσωπικά, έχω διαπιστώσει ότι είναι από τους λίγους που έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα, τόσο για τα θέματα κατασκευής του, όσο και για την ιστορία των ουτιών της Πόλης.

Περισσότερα...

Συνέντευξη με τον Μουαμμέρ Κετέντζογλου

Συναντηθήκαμε με τον Μουαμμέρ Κετέντζογλου ένα απόγευμα στην Πόλη. Ήρθε μαζί με τη γυναίκα του, την Ντενίζ. Η Ντενίζ είναι σύντροφός του εδώ και μερικά χρόνια όχι μόνο στη ζωή αλλά και στο πάλκο. Σπούδασε νομική και ήτανε δικηγόρος μέχρι που η αγάπη της για τον Μουαμμέρ και τη μουσική την έκανε να αφήσει τη δικηγορία για να ασχοληθεί με το τραγούδι. Χαμογελαστοί, ευγενικοί και πρόσχαροι. Δεν είναι τυπικοί. Έχουνε ζωντάνια και φρεσκάδα. Και τη μεταδίδουνε. Ξέρουμε ότι ο Μουαμμέρ είναι μεγάλος μουσικός. Ξέρουμε επίσης ότι έρχεται συχνά στην Ελλάδα και έχει συνεργαστεί με μεγάλους Ελληνες μουσικούς. Ο Μουαμμέρ παίζει ακορντεόν. Το ξέρει καλά το ρεμπέτικο. Και ακόμα περισσότερο, το αισθάνεται το ρεμπέτικο.

Περισσότερα...

Συνέντευξη με τον Τούρκο οργανοποιό Τζενγκίζ Σαρικούς

«Ο Εμμανουήλ Βενιός είναι για τα ούτια ό,τι και ο Στραντιβάρι για τα βιολιά»

Πριν απ' όλα θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Παναγιώτη Καγιάφα που ήταν αυτός που μας μετέδωσε την αγάπη του και το ενδιαφέρον του για τον Εμμανουήλ Βενιό. Με την εμπειρία του μας βοήθησε να θέσουμε τις σωστές ερωτήσεις όσον αφορά κατασκευαστικά αλλά και άλλα θέματα. Με την καθοδήγηση του επισκεφτήκαμε τον Τούρκο κατασκευαστή μουσικών οργάνων Τζενγκίζ Σαρικούς (Cengiz Sarikus) στο εργαστήριό του που βρίσκεται στην περιοχή Γιουσούφ πασά στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Απλός, καταδεχτικός, και απίστευτα φιλικός θέλησε να μας μιλήσει για την ζωή του, για τα ούτια που κατασκευάζει και για τον Εμμανουήλ Βενιό, τον Manol όπως τον αποκαλεί, το διάσημο Ρωμιό κατασκευαστή ουτιών που έζησε στην Πόλη στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Μας μίλησε και για το βιβλίο που γράφει σχετικά με όλους τους μέγαλους κατασκευαστές ουτιών που έζησαν στην Τουρκία κατά την τελευταία περίοδο της οθωμανικής αυτοκρατορίας και μας εξήγησε τι σημαίνει γι' αυτόν ένας καλός κατασκευαστής μουσικών οργάνων. Εντύπωση μας έκανε η μεγάλη συλλογή οργάνων που έχει. Είδαμε κρητική λύρα του 1911, ταμπούρ, ιδιοκατασκευές του, και προπάντων ούτια από μεγάλους κατασκευαστές.

Περισσότερα...

Συνέντευξη με τον Νίκο Φρονιμόπουλο

"Θεωρώ πρόκληση να μπορώ να κατασκευάζω όργανα που θα παίζουν το ίδιο καλά, ή καλύτερα, μετά από 100 χρόνια."

Κάθε συζήτηση με το Νίκο Φρονιμόπουλο είναι ενδιαφέρουσα από μόνη της. Όπως άλλωστε κάθε συζήτηση με ανθρώπους που έχουν άποψη, η οποία δεν προκύπτει από κάποιες σκόρπιες σκέψεις της στιγμής, αλλά είναι τεκμηριωμένη, ως αποτέλεσμα πολλών χρόνων προβληματισμού και διαρκούς ενασχόλησης με το θέμα. Επί της ουσίας της συνέντευξης, συμφωνήσαμε με το Νίκο Φρονιμόπουλο να μην κάνουμε μια ακόμα συνέντευξη του τύπου: «Ο οργανοποιός Φρονιμόπουλος, μας μιλάει για τον εαυτό του και τα όργανα που κατασκευάζει». Κάτι τέτοιο μπορεί να είχε ενδιαφέρον, αλλά ακόμα πιο ενδιαφέρον θα ήταν να συζητήσουμε ένα θέμα που να αφορά γενικότερα την οργανοποιΐα στη χώρα μας. Τι λοιπόν καλύτερο από το μια συνέντευξη με κεντρικό θέμα την «καλλιτεχνική οργανοποιΐα», με έναν κατ' εξοχήν εκπρόσωπό της (σ.σ. για τους μη γνωρίζοντες, ο Νίκος Φρονιμόπουλος υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη και πρόεδρος του «Συλλόγου Φίλων Καλλιτεχνικής οργανοποιΐας»).

Περισσότερα...

Συνέντευξη με τον Λάκη Καρνέζη

Συναντηθήκαμε με τον κ. Λάκη Καρνέζη όταν ήρθε από τη Νορβηγία για να συμμετάσχει σε συναυλία-αφιέρωμα στον Άκη Πάνου, τον περασμένο Αύγουστο. Αρπάξαμε την ευκαιρία και του ζητήσαμε να μας διαθέσει λίγο από τον περιορισμένο χρόνο του για μία συνέντευξη. Αυτός, χωρίς δεύτερη κουβέντα, μας κάλεσε σπίτι του. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης επιβεβαιώθηκαν όλες οι «φήμες» που είχαμε ακούσει γι’ αυτόν. Ευγενής, ειλικρινής, ανοιχτόκαρδος, μια σπάνια για τις μέρες μας προσωπικότητα. Και ξεκάθαρος στις κουβέντες του: «Αν τύχει και σου πω "μου είπαν πως...", μην το γράφεις γιατί δεν μπορώ να στο αποδείξω. Ό,τι όμως σου πω πως το είδα και το άκουσα εγώ, γράφτο όπως είναι, κι αν χρειαστείς πες μου να στο υπογράψω».

Περισσότερα...

Με τη συνέχιση της περιήγησής σας στο website της κλίκας αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

ΕΝΤΑΞΕΙ!