οργανοποιΐα

"μπουζούκι μου διπλόχορδο μπουζούκι μου καημένο, μονάχα εσύ παρηγορείς κάθε φαρμακωμένο"
για το μπουζούκι - και όχι μόνο...
 

Συντήρηση του μουσικού οργάνου

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχω ερωτηθεί: "Πού είναι καλύτερα να έχω το μπουζούκι μου; Στη θήκη; Σε σταντ; Κρεμασμένο κάπου αλλού; Τι πρέπει να κάνω ώστε να το διατηρώ καλύτερα;" Σε τέτοια ερωτήματα θα επιχειρήσει να απαντήσει αυτό το σύντομο σημείωμα αντιμετωπίζοντας τον κυριότερο όγκο του σημαντικού αυτού κεφαλαίου που ονομάζεται συντήρηση του μουσικού οργάνου. Η συντήρηση αφορά σε δύο κατηγορίες εμπλεκομένων, στον οργανοποιό και στον ιδιοκτήτη-χρήστη του οργάνου. Η συντήρηση για τον οργανοποιό λαμβάνει ή θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της κάποια δεοντολογία που σε γενικές γραμμές έχει σκοπό της να προστατεύσει το όργανο από επεμβάσεις που αλλοιώνουν την φυσιογνωμία του.

Περισσότερα...

Κατασκευή λαϊκής κιθάρας (Μέρος Τρίτο)

Η κατασκευή συνεχίζεται με το λύγισμα των πλαϊνών. Αυτό γίνεται με ένα θερμαινόμενο σωλήνα. Το δικό μου μηχάνημα (εικόνα 1) έχει αγοραστεί κάποια χρόνια τώρα από προμηθευτή του εξωτερικού. Ωστόσο όποιος έχει επαρκείς ηλεκτρολογικές γνώσεις μπορεί να κατασκευάσει μόνος του (πάντα χρειάζεται προσοχή). Άλλη λύση είναι η χρήση καμινέτου υγραερίου το οποίο μπορεί να θερμάνει μια σωλήνα αλλά δεν τη διατηρεί σε σταθερή θερμοκρασία και αυτό μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα στην κατασκευαστική διαδικασία.

Περισσότερα...

Η σημασία του αριθμού των δουγών

Η Συντακτική Ομάδα της «Κλίκας», θέλοντας να ...αποκρυπτογραφήσει κάποια «σκοτεινά» σημεία στην κατασκευή των λαϊκών μουσικών οργάνων, φροντίζει να μεταφέρει τις όποιες απορίες - ερωτήσεις προκύπτουν σε έναν καταξιωμένο οργανοποιό.

Περισσότερα...

Υγρασία και μουσικό όργανο

Ξεκινώντας τη μόνιμη αυτή συνεργασία με την «Κλίκα» θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συντελεστές για τη φιλοξενία αυτών των τεχνικών άρθρων γύρω απ’ το μπουζούκι και τη λαϊκή κιθάρα. Σκοπός αυτών των κειμένων θα είναι διασαφήνιση τεχνικών αποριών με όσο πιο εμπεριστατωμένο τρόπο επιτρέπει το μέγεθος ενός άρθρου, καθώς και η ανταπόκριση σε εύγλωττες τεχνικές απορίες μουσικών. Π.χ. ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος συντήρησης του μουσικού μου οργάνου; Από ποιους παράγοντες επηρεάζονται η ακουστική αλλά και η μηχανική σταθερότητα των διαφόρων μερών του; Ποιες είναι οι πρώτες βοήθειες που μπορούμε να προσφέρουμε στο μουσικό μας όργανο όταν -για διάφορους λόγους- δεν γίνεται να έχουμε τις υπηρεσίες του οργανοποιού που συνεργαζόμαστε;

Περισσότερα...

Κατασκευή λαϊκής κιθάρας (Μέρος Δεύτερο)

Στο προηγούμενο τεύχος της «Κλίκας» η περιγραφή της κατασκευής είχε φτάσει στην κοπή του καπακιού. Το καπάκι ίσως έχει τον κυρίαρχο λόγο στο χαρακτήρα και την ποιότητα του οργάνου, γι’ αυτό άλλωστε και η κατεργασία του απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή.

Περισσότερα...

Τρόποι δόνησης και διαγράμματα Chladni

Μια άλλη «οπτική» στον ήχο του μπουζουκιού

Ο οργανοποιός, στην προσπάθειά του να κατανοήσει και να εξελίξει τα όργανα που κατασκευάζει, εκτός απ’ το μεράκι, το ένστικτο και το αυτί του είχε πάντοτε έναν πολύτιμο σύμβουλο: την πολύχρονη εμπειρία και τα συμπεράσματα που αντλούσε μέσα από την παρατήρηση. Επίσης και μια βασική μεθοδολογία, μέσα από την οποία όλες οι παλιότερες γενιές των μαστόρων εξέλιξαν την τέχνη τους, φτιάχνοντας μια μεγάλη παράδοση: τη μέθοδο της δοκιμής και του λάθους.

Περισσότερα...

Κατασκευή λαϊκής κιθάρας (Μέρος Πρώτο)

Η λαϊκή κιθάρα δεν ταυτίζεται με την κλασσική και ακουστική κιθάρα. Συγγενεύει με έναν άλλο τύπο κιθάρας, την parlor guitar. Η χρήση της parlor guitar ή «κιθάρας του τροβαδούρου» ήταν πολύ διαδεδομένη κατά το 19ο και 20ό αιώνα, τόσο στα αστικά κοινωνικά στρώματα που χρησιμοποιούσαν ακριβά όργανα, όσο και στα λαϊκά που βέβαια χρησιμοποιούσαν φτηνότερες κατασκευές. Συνόδευε τη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική κάθε τόπου, όπως βέβαια και τα μπλουζ.

Περισσότερα...

Επισκευάζοντας δύο γνωστά μπουζούκια κατασκευής Ζοζέφ (1958-1959)

Η επισκευή και η συντήρηση των μουσικών οργάνων είναι για τον οργανοποιό τόσο σημαντική ενασχόληση όσο και η κατασκευή. Εκτός από την καλή γνώση της οργανοποιίας που προϋποθέτει, απαιτείται και γνώση της Ιστορίας της κατασκευής των οργάνων, των ιδιαίτερων τεχνικών του κάθε μάστορα και της τεχνολογίας των υλικών της εποχής. Θα έλεγα πως η επισκευή είναι το μεγάλο σχολείο του οργανοποιού! Του μαθαίνει πολλά, τόσο για την ιστορία της τέχνης του, όσο και για την εξέλιξη και τη συμπεριφορά των υλικών και των τεχνικών του αρχικού κατασκευαστή στη διάρκεια του χρόνου. Αυτό είναι άλλωστε και ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτής της τέχνης: πώς ένα μουσικό όργανο θα βελτιώνεται και θα ωριμάζει με τη χρήση και την πάροδο του χρόνου, δικαιώνοντας έτσι ακόμη και μετά θάνατον τον κατασκευαστή του!

Περισσότερα...

Το μπουζούκι και η κατασκευή του

Η κατασκευή βεβαίως ενός μουσικού οργάνου δεν είναι απλή υπόθεση, διότι χρειάζεται τεχνογνωσία την οποία ο κατασκευαστής αποκτά σιγά-σιγά, μεράκι αλλά και αρκετή υπομονή. Όσον αφορά τον εαυτό μου, οι πρώτες μου ανησυχίες για την οργανοποιία ξεκίνησαν γύρω στο 1984 όταν αγόρασα ένα όργανο που τότε έδωσα μια μικρή περιουσία για να το αποκτήσω. Μετά την αποτυχημένη αυτή αγορά άρχισε να τριγυρίζει στο μυαλό μου η ιδέα να φτιάξω κάτι δικό μου και σιγά-σιγά πρώτα με μπαγλαμαδάκια και τζουράδες σκαφτά ξεκίνησα γύρω στο 1985.

Περισσότερα...

Η κατασκευή του μπράτσου (πρώτο μέρος)

Συνεχίζοντας τη σειρά των άρθρων για την κατασκευή των μουσικών οργάνων της οικογένειας του μπουζουκιού, κρίνω σκόπιμο να αναφερθώ στην κατασκευή του μπράτσου ή αλλιώς μάνικου, αυτού του τμήματος του οργάνου που παίζει καθοριστικό ρόλο για την ομαλή συμπεριφορά και καλή λειτουργία του.

Περισσότερα...

Με τη συνέχιση της περιήγησής σας στο website της κλίκας αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

ΕΝΤΑΞΕΙ!