παρουσιάσεις δίσκων

ό,τι γυρίζει και παίζει μουσική είναι δίσκος... - κριτικές και παρουσιάσεις δίσκων από την κλίκα

Τα μπουζούκια κελαηδάνε και οι μάγκες τραγουδάνε

Το Συγκρότημα Μπουζουκιών «Δρόμος» έκανε αισθητή την παρουσία του από την πρώτη κιόλας στιγμή, όταν εμφανίστηκε δισκογραφικά στους φίλους του λαϊκού τραγουδιού και του μπουζουκιού με το δίσκο ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΩΝ ΔΡΟΜΟΣ (Καθρέφτης, 2004). Με όπλο τη δεξιοτεχνία και με βασικό άξονα την αγάπη και το σεβασμό προς το ρεπερτόριο του μπουζουκιού, κατέθεσε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρόταση για το πώς πρέπει να ερμηνεύονται τα λαϊκά τραγούδια και τα σολιστικά κομμάτια (ταξίμια και χόρες), επαναφέροντας στο προσκήνιο το φυσικό ήχο του οργάνου κι αναδεικνύοντάς τον μέσω της χρήσης τριών μπουζουκιών.

«Δύο χρόνια μετά το ξεκίνημα της “Πριγκηπέσας” και με την εμπειρία από πολλές βραδιές φιλοξενίας σημαντικότατων μουσικών και τραγουδιστών, η μόνιμη επιθυμία των φίλων - θαμώνων την επόμενη μέρα ήταν να έχουν μία ηχογράφηση της βραδιάς... ...Έτσι αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην παραγωγή δίσκων, που έχουν σαν κύριο χαρακτηριστικό την ελεύθερη και πραγματική σύμπραξη των μουσικών, είτε σε στούντιο είτε ζωντανά στην «Πριγκηπέσα» και η αρχή γίνεται με τις “Αψιλίες”...».

Όταν στη δισκογραφική παραγωγή της Ελλάδας κυριαρχούν τα τηλεσκουπίδια και τα τραγούδια μιας χρήσης, τότε κάνει πραγματικά εντύπωση η προσπάθεια ενός νεαρού μουσικού που βρίσκεται 5.000 μίλια μακριά από τον τόπο καταγωγής του κι επιμένει στην παράδοση των προγόνων του.

Ο Χρήστος Κωνσταντίνου ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ερχόμενος από την Αγγλία όπου ζούσε μέχρι τότε. Στα πρώτα του βήματα είχε την τύχη να συνεργαστεί με το Βασίλη Τσιτσάνη και το Γιάννη Παπαϊωάννου, που τότε εμφανίζονταν μαζί, αλλά και να παίξει μπουζούκι στις συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη στην Ευρώπη. Έκτοτε συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους ερμηνευτές στα κέντρα και στη δισκογραφία.

Μετά από 35 χρόνια καριέρας ως τραγουδιστής στη δισκογραφία κι έχοντας πίσω του πολλούς επιτυχημένους δίσκους (οι δίσκοι με τη «Ρεμπέτικη Κομπανία», «Εκδίκηση της γυφτιάς», «Οι κυβερνήσεις πέφτουνε» κ.ά.), ο Δημήτρης Κοντογιάννης κάνει το ντεμπούτο του και ως συνθέτης. Αν και κατά καιρούς είχε βγάλει μερικά σκόρπια δικά του τραγούδια, ο δίσκος «Αρχάγγελος», που κυκλοφόρησε στις αρχές του 2009, είναι ουσιαστικά η πρώτη του προσπάθεια παρουσίασης μιας ολοκληρωμένης δουλειάς.

Ο Στέλιος Φουσταλιεράκης ή Φουσταλιέρης (Ρέθυμνο, 1911-1992) συγκαταλέγεται άξια στις κορυφές της αστικής λαϊκής μουσικής παράδοσης της Κρήτης και συγκεκριμένα της πόλης του Ρεθύμνου. Μια μουσική παράδοση η οποία υπήρξε απόσταγμα μουσικών ζυμώσεων και πολιτισμικών αλληλεπιδράσεων αιώνων, εφάμιλη της μικρασιατικής, αιγαιοπελαγίτικης, με έντονο και το ρεμπέτικο στοιχείο κ.λπ.

Μπορεί να μην αφορά άμεσα στο λαϊκό τραγούδι, όπως τουλάχιστον το πραγματεύεται η αρθρογραφία της Κλίκας -αν και η blues είναι λαϊκή μουσική, αλλά αυτό αποτελεί θέμα ξεχωριστού άρθρου- θα ήταν όμως παράλειψη να μην κάνουμε ειδική μνεία σε μια από τις πιο αξιόλογες κυκλοφορίες του 2008, από έναν κορυφαίο bluesman που άφησε πρόωρα τον μάταιο τούτο κόσμο.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ένας δίσκος που ήρθε «έτσι ξαφνικά», μιας και από καιρό έχουμε σταματήσει να ελπίζουμε σε εκπλήξεις από την ελληνική δισκογραφία. Πριν μερικούς μήνες ο μουσικός Στέλιος Λιανδράκης ήρθε απ’ την Κύπρο για ν’ ακούσει το φίλο του, Θύμιο Στουραΐτη, στον «Πίκο», το μπαράκι του Μανώλη στη Νέα Ερυθραία. Το πρόγραμμα εκείνης της βραδιάς έδωσε το υλικό για την έκδοση αυτού του δίσκου. Πρόκειται λοιπόν για ζωντανή ηχογράφηση από τον «Πίκο». Πραγματική ζωντανή ηχογράφηση, χωρίς καμιά «διόρθωση» ή «καλλωπισμό». Αλλωστε ούτε ο Στουραΐτης έχει ανάγκη από τέτοια πράγματα ούτε η Καπετανίδου.

Η νέα παραγωγή του Τσάρλι Χάουαρντ είναι μια κασετίνα με τέσσερα CD. Η ποιότητα των παραγωγών του Χάουαρντ είναι δεδομένη. Χωρίς πολλά-πολλά λόγια, λοιπόν, πλουτίστε τη δισκοθήκη σας με άλλα τέσσερα διαμάντια. Η τιμή είναι ελκυστική, καθώς κυμαίνεται από 25 έως 30 ευρώ.

Τη χρονιά που πέρασε κυκλοφόρησαν προσωπικά CD με σύγχρονες ηχογραφήσεις η Ρένα Στάμου («ΡΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ: ΑΠΟΨΕ Μ’ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΨΕΣ», ΔΙΚΤΥΟ 0225/2005) και η Λέλα Παπαδοπούλου («ΛΕΛΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ & ΣΜΥΡΝΕΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ», GENERAL MUSIC/SYBAN SOUND ΑΣ657/2005). Και οι δύο είναι κυρίες του λαϊκού τραγουδιού με περισσότερα από 50 χρόνια στο πάλκο, και οι δύο βρέθηκαν στη δεύτερη γραμμή της εποχής τους, και οι δύο παραμένουν αξιοζήλευτα αξιοπρεπείς και γνήσιες σήμερα.

Όσοι πήγαν το χειμώνα που μας πέρασε στο Απτάλικο έφυγαν με μία εντύπωση: σεβασμός στον ακροατή από ένα σχήμα που η πλειοψηφία του έπαιξε σημαντικό ρόλο τα τελευταία 30 χρόνια στην αναβίωση του λαϊκού τραγουδιού και στη γνωριμία των νεότερων με πάμπολλα διαμάντια. Οι παραστάσεις του χειμώνα που πέρασε συμπυκνώθηκαν σε ένα CD το οποίο μεταφέρει την ατμόσφαιρα αυτή στον ακροατή χαρίζοντάς του 19 κομμάτια, όλα επανεκτελέσεις, πλην ενός πρωτόβγαλτου.

Οι «Άρχοντες» είναι ουσιαστικά ο πρώτος προσωπικός δίσκος του Βαγγέλη Κορακάκη (είχε προηγηθεί η συμμετοχή του με τρία τραγούδια (μόνο σύνθεση δική του) στο δίσκο «Στρατόπεδα και πλοία»). Ο δίσκος εκδόθηκε το 1988. Στην επανέκδοσή του το 1994 ο ίδιος ο Κορακάκης σημειώνει:
«Η Καισαριανή, μια συνοικία γεμάτη από λαϊκές εικόνες, μια συνοικία-μάνα του λαϊκού τραγουδιού είναι ο τόπος που γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω. Έχοντας διάφορα δικά μου ταβερνάκια εκεί, παράλληλα έφτιαχνα και κάποια τραγούδια. Λαϊκά βέβαια...»

Η «Ρεμπέτικη Ιστορία» είναι μια σειρά 6 δίσκων που εκδόθηκε από την Columbia με την ετικέτα της Regal. Οι τρείς πρώτοι δίσκοι κυκλοφόρησαν το 1975 σε LP και οι τρείς επόμενοι το 1976. Φυσικά, παραμένει ακόμη σε κυκλοφορία σήμερα, σε CD βέβαια. Την επιμέλεια της έκδοσης είχε ο Κώστας Χατζηδουλής, ο οποίος επέλεξε τα συγκεκριμένα 72 τραγούδια που παρουσιάζονται στους 6 δίσκους. Στους δίσκους 1 και 4 ανθολογείται η σμυρνέικη σχολή, στους δίσκους 2 και 5 υπάρχουν ηχογραφήσεις με μπουζούκια που έγιναν πριν τον πόλεμο, ενώ η μεταπολεμική μουσική παραγωγή παρουσιάζεται στους δίσκους 3 και 6. Όλες οι ηχογραφήσεις προέρχονται από δίσκους 78 στροφών που παραχώρησαν στον επιμελητή διάφοροι -μη κατονομαζόμενοι- συλλέκτες.